Nu har vi gjort det och med råga. Kört 4 svängar som var min plan. Vi hade kunnat stressa runt med 2 till men det kändes fel och jag vill hellre lägga lite tid på att titta på andra ekipage. Jag hade oturen att inte få med mig Håkan som står för en hel del i teamet men räknade med lugnt tempo och låta allt ta sig tid. Det viktigaste var och är att göra rätt snarare än snabbt. Som tur var hörde Zacke och Gustav av sig, från Team Pro West, och dom gav mig både fysisk hjälp men framför allt ett schysst bollblank med glimten i ögat. Skit kul att dom kom hit och vill hjälpa till med det dära lilla som behövs för att det ska kännas rätt.

Rundorna då, jo den första var planen att starta på tomgång för att vara snll mot min låda & turbin. Så det gjorde jag, skulle släppa av vid 201 för att kolla läget och rulla bort mot mål. Men, som alltid eller ibland då blev det inte så. För borta vid 201m känndes allt kanon fint, inga vibrationer, bra oljetryck, ingen högvatten temp och det rulla på som en Mercedes 500 på motorvägen i 150 blås. Så jag log och höll nere hela vägen bort då jag släppte ut bromsskärmen och var nöjd. Men innan jag avlöjar resultat skall det nämnas att jag gjorde en mesig burnout då jag vart orolig för vattentemperatur vid målgång tidigare. Av samma orsak som tidigare växlade jag vid 6000rpm. Resultatet blev lite sämre än jag trodde tyvärr. 60 fot blev 1.5432 , 201m 5.8545 och 203 km/h och mål blev 9.006 och 242 km/h.

Till runda 2 höjde vi växlingsvaret från 6000 till 7000 vilket kändes mera rätt och nu hade jag mera koll på hur motorn reagerar i starten m.m. Vi gjorde även en kraftigare burn out och detta kapa 60 foten till 1.32sec. 201m tiden blev 5.51 och 204 km/h målgång på 8.65 samt 242 km/h. Detta var ju ett steg i rätt riktning och allt kändes helt rätt. Kan vi fortsätta så här så är det en bra helg på gång.

Till runda 3 fick jag lite blodadtand och vill nu starta med tranbreak på milda 3000rpm mot tidigare tomgånsvarv. Då blev det lite lustigt. Fästet hade vi tappat tidagare och nu släpt ner däckstrycket nästan 1 psi för att hitta det igen, längre aggresivare burnis gjorde jag med, men fortfarande inget tok burnande. Nu blev iaf 60foten yttepytte sämre med 1.39 mot tomgångs 1.32 innan. 201 på 5.56 och hela 207 km/h. Slutet på 8.66 och 248 km/h vilket är bra slutfart med varvstopsinslag innan mål. Inte kul med fel utvxling. Ville ju ha 4.11 och inte 4.56, men skitsamm. Allt är ju helt. Vad ska vi nu göra till sista rundan då ?

Jo nu bestämdes det att tomgångsstart är det som gäller, bättre 60 fot och framför allt sparar det på låda & turbin ! Jag ville böra ladda på lite mera effekt nu när den verkar funka som den ska å¨låga och höga varv utan allt för stora problem. Så vi höjde tändningen 3 grader från 3000rpm och upp till max varv. Alla pratar om hur mycket tändning man åker med, och vi har en bra bit var till 30 grader kan jag avslöja iaf. Sen pytsa vi i lite Sunoco GT Plus soppa ihop med tidigare V-power, Så det blev nog en 50/50 blandning. Vi kan efterhand konstatera att tändningen inte orsakat några problem och den får kanske lite för lite soppa från 5000rpm och upp. Detta skall vi lösa utan problem bara vi får en runda till, och det hoppas vi på Fredag kväll. Då kommer vi nog ge den max 30 grader tändning med. Tiden blev iaf på 60 fötterna så långt 1.24 och 209 blås vid 201m och ET på 5.31. Vid 300meter hamna tiden på 6.90 samt 8.37 vid mål och då 249km/h som dagens och personligen bästa ET.

Vi är klart nöjda med detta och nu vill vi köra MERA och ge mera tändning samt soppa så vi kan kapa 3-4 tiondelar till. Efter det så kan jag med gott mod parkera den för vintern och vila. Om vi inte får nogen repa denna lördag som kommer vi fara upp till Kjula den 21-22 Augusti för att fira min 40 års dag , min sambo fyller med år, kanske en 23-24-25 någonting och jag frågade om det var OK med födelsedag på räserbana och hon log i luren, jo man kan höra det om man är observant. Så jag sade till herr Holm att vi skippar fest och far till Kjula för att ha kul. Så om inget annat händer kanske vi kan få åka en sjua på Kjula i slutet på Augusti.

Väl mött !!

//Totte