Idag fick jag lite pillat på morgonen innan solen stod för högt för ute arbete.
Då började jag skruva tillbaka dom gamla flakbrädorna som är/var spruckna och vridna numera, men lite lätt avhyvlade på bredd och längd för att kunna svälla i vatten.
Rostfria skruvar o muttrar numera då. Olivia hjälpte mig med dom sista brädorna då jag omöjligt kunde vara på ovan och undersida samtidigt. Hon tyckte till och med att det var KUL fram till sista skruven av 14st… så 1 är kvar att dra ihop ordentligt. Värmen i solväggen på slätten fick henne och lejon att nära på somna efter lite vila, och ja, flaket hänger i spännband i ett par gafflar på en truck. Men tro mig, Olivia hade landat mjuk om det ramlat ner då jag låg under och fippla med muttrar då hon som vanligt dansade och sjöng med sitt oförglömliga vibrato.

Sen lyfte jag återigen tillbaka flaket på chassit och döm om min förvåning då jag nästan blev nöjd med höjden över havet denna gången. Kanske 1 max 2 cm lägre vid skärmkant bak hade gjort det snyggare, men å andra sidan får den inte bli för låg med släpkärra och 900kg pelletspall på. Den ska och måste vara användbara i vardagsbruk.
Lite fel vinkel på bilderna, men planen var inte att presentera före efter bilder, det är ju liksom Aftonbladets grej.
Men vid skärmkanten bak är den ca 3cm lägre, det var ju det jag hängde upp mig på att det var för mkt luft i bak.
Mätt på draget i bak så sjönk det nog närmare 10cm. Så, mindre epa/raggar stuk nu =)

Sen upptäckte jag för första gången en annan idiotisk sak som är så typiskt när man krånglar med amerikanskt junk som detta. Jag har monterat och flyttat kofångaren bak med riktmärke på var ramen slutar. Det vill säga att jag mätt från ramslutet till kofångaren rör och nu när flaket är på skiljer det ca 10-15 mm mot kofångaren, med andra ord, den sitter snett. SKIT.
Vägrar lyfta av flaket igen då jag lyckats lirka i dom 8st, numera M12 vagnsbultar som skall hålla det på plats.
Det var lätt jävligt det med, då tvärbalkarna under flaket blev fixerade då jag bultade fast alla träplankorna tidigare.
Ska bli intressant att provköra med flaket stumt monterat senare, då detta ju styvar upp chassiet en hel del.
Då jag körde hem bilen från mälardalen låg det mer eller mindre löst uppe på ramen och vibrerade runt en del.

Imorgon söndag hoppas jag på att få monterat kofångaren lite bättre, borra ny hål osv.
Montera dom nya baklamporna och nya speglar, som skulle fått sin plats redan idag, men då den fina vinkelslipen gav upp, så gjorde jag det med. Hade ju Olivia hemma och vill inte grotta ner mig i garaget allt för länge då det finns tid till socialt umgänge. Det var därför vi var vid Vänerns Riviera Svalnäs idag och fikade, badade och bar var.

Så ble det och med tanke på att att jag vill ha ett oömt flak man inte behöver vakta så känns det rätt.
Durkalu. säger en del, men 1. det är dyrt. 2. det blir bullrigt/burkigt. 3. Om man lägger på andra saker av stål eller plåt så ligger det bättre stilla på trä samt skaver inte. Det finns ju orsaker till att det fortfarande görs flak i trämaterial inom transportindustrin. Har jag försvarat mitt snåla tilltag tillräckligt nu ?

Så, till slut, en bild på hur den såg ut i oktober då jag hämtade den.

God natt //Totte

ps.
långa inlägg fast man inget gjort-