För alla är det inte lätt att fatta, men när jag säger att jag vill gå ner i vikt, så är det väll för för 17 självklart att man vill tappa FET !! INTE MUSKLER !!!
Eller ?
Allt som oftast kommer kommentaren
Men muskler väger ju mera än fet, det vet du väll?
SJÄLVKLART VET JAG DET !! och när man vill gå ner i vikt så är det ju fortfarande fett man vill tappa.
-MEN OM DU LIGGER PÅ KALORIUNDERSKOTT SÅ KOMMER MUSKLERNA FÖRSVINNA FÖRST JU !
NEJ, bara om jag INTE tränar och inte äter tillräckligt med protein.
och sen 1 nov var målet att ligga på ca -500kcal om dagen för att mot årsskiftet ligga på 80kg istället för dom 85-65 jag hade 1 nov.
Sen har jag till mig själv sagt att 75-76 vore idealet, men man ska inte vara orealistisk så jag siktar på under 80 vid 15 januari då jag har som sagt att jag skall börja bygga upp mina muskler igen, likt förra våren, samt konditionen som jag tappat en hel del under sommarens mindre träning.
Just nu försöker jag ligga på ca 2000kcal i snitt, viss dagar är det kanske 1900 och andra närmare 2100. Jag orkar inte vara lika rabiat som jag var förra året, och det är väll därför det går lite trögare med nedgången.
Det samma gäller när jag tränar, det är lite trögare och jag känner lite smärta i vissa leder, så som axlar, armbågar mm.
Men jag tränar en hel del för att få upp rörligheten i ryggen med, det kräver inte så mkt svett men en massa plågande av ryggen som gör rejält ont fortfarande då jag vrider på mig. Det är inte så mycket men det tar stop på tok för tidigt tycker jag.

Jag hade väll ca 20% kroppsfett vid 85kg och vill alltså tappa 5 kg eller helst ner till 75kg. Vid 80 kg så har jag ju tappat 5 kg fett förhoppningsvis och inga muskler.
Då har jag väll 15% kroppsfett kvar. Men om jag lyckat tappa ytterligare 5kg fett är jag nere på ca 9% kroppsfett. Lite i lägsta laget tycker till och med jag.

Varför denna flummiga önskan då ?
Det är enbart för att det ska vara lättare att hoppa, förflytta sig på MC´n då man köra, och kunna få mera fart in och ur kurvorna. Samt absolut i vardagen väga mindre och bära på mindre upp och ner för trapporna i jobbet.
ALLT blir lättare om man väger mindre men med samma muskelmassa, så A-O är att INTE tappa muskler, och det göra jag bäst i att träna mycket och äta minst 2gram protein per kropps kg.

Säg att jag och bågen ihop vägde ca 250kg på banan 2015 och 2016 hamnar på 235 i samma skick ? Det är en minskning på hela 9% eller ?
Nu drog jag bort 15kg för bågen blir även den lättare till 2016.
Hade jag fortfarande syslat med dragracing, så hade det betytt ca 0,2s på 402m vilket kan mycket väl vara avgörande i ett race om 20 varv !!
Om inte annat så kan jag spara däck, bromsa lite senare och bli mera mentalt övertygad.

BMI då ?
Ja som alla pålästa vet är det ju ENDAST ett förhållande mellan kroppsvikt och längd. Inget annat, MEN, man kan ju titta på detta med !
24,3 var min BMI då 1 nov, och övervikten börjar vid ca 87kg ihop med min längd, och nu protesterar en del, för man kan inte använda BMI om man har mycket muskler, HALLÅ !! Titta på mig ?!? Har jag mycket muskler ??

Personligen tycker jag att jag ser mest sne ut pga utsliten högeraxel och massa andra defekter ?!? Men inte fan är jag ett muskelberg ?!?
Åter till BMI, om jag hamnar på 80kg så ligger det på 22,9 och det är väll OK ?
Men vid 75kg så bra som 21,4, och inte ens det är på tok för lågt.
Vid 64kg blir jag underviktig, så det är långt dit.
Men medelvärdet för normalvikt är vid 76kg, SÅ JUST DÄRFÖR VILL JAG NER MOT 75kg !! SÅ jävla enkelt är det, men FORTFARANDE med bibehållen styrka och kondition, detta får man aldrig glömma, vilket många tror jag gör när jag pratar om att gå ner i vikt.

Sen kom det direkt från China ett bra broms/kopplingskydd idag, ser OK ut och säkert värt 150:- inkl frakten.

Skickar med en bonusbild från innan jag började tänka på vikten i januari 2014…
Jag har ju brallor på mig så man ser inte exakt hur mkt buk jag hade, men ansiktet och armar är lite rundare med om man tittar noga.

//Ulf